duminică, 7 decembrie 2008

Scrisoare w'shop

[Location: Alice Monica's computer

Type: Microsoft Word 97-2003 Document

Created: 5 mai 2008 12:06:00]

Dragi workshopişti,

mă cheamă Victor (nicidecum domnul S*) şi habar n-am cum se scrie o piesă de teatru. (De fapt, în general nu sunt deloc sigur că ştiu cum se face ceva pe lumea asta...) N-am încercat niciodată să scriu altceva decât texte despre teatru**. În schimb, am văzut şi tradus destule şi cred că ştiu de ce anume îmi plac anumite piese, ce anume mă cucereşte la ele, tehnic vorbind, şi ce anume nu-mi place la multe, foarte multe altele. Şi mai nutresc convingerea fermă că, la fel ca-n orice artă, asta a ascrisului pentru scenă se compune şi din lucruri care se pot învăţa. Fireşte, există talentul! Dar am văzut şi văd atâtea talente care se pierd din cauză că nu sunt susţinute de un instrumentar adecvat... Iar acest instrumentar e un bun comun, se găseşte pretutindeni, e la îndemână. Totul e să-l identificăm şi să-l accesăm. Este ceea ce vă propun să încercăm împreună la Arad, „furând” de la colegi de-ai voştri care au beneficiat de cele mai bune condiţii pentru a-şi forma şi desăvârşi talentul.
Şi, fiindcă timpul pe care-l vom petrece împreună la Arad e totuşi foarte scurt, vă rog să vă apucaţi de treabă chiar de azi.
Vă trimit mai întâi cele cinci modele: Noapte arabă, Herr Mautz, La noroc, Nevrozele sexuale ale părinţilor noştri, Nevinovăţie. După ce le citiţi, scrieţi câte o scenă de maximum 2 pagini imitând fără jenă modelul respectiv. Aceste texte ale voastre vor constitui punctul de pornire pentru ceea ce urmează să facem la Arad. Cât despre punctul de ...sosire – asistaţi, la nevoie, de regiozrul-dramaturg Theo Herghelegiu – veţi fi, pe rând, şi actori, şi regizori.
În sfârşit, vă mai trimit un calup de cinci texte – Norway today, Nirvana, Portugal, Melodia preferata, Olive Generation. Sunt piese despre care vom discuta, pe care le vom folosi pentru a ilustra diferite aspecte tehnice: scriitură, construirea unei situaţii, caracterizarea unui personaj, tensiune dramatică, limbaj etc. Ştiu, e destul de mult, dar sper să reuşiţi. În fond, o piesă se citeşte în maximum 2 ore. E drept, atunci când nu stai să analizezi un aspect sau altul...
Oricum, spor la treabă şi pe curând!

Victor

* Dacă vi se pare dificil să-mi spuneţi pe nume, aveţi timp o săptămână să faceţi exerciţii la oglindă.
** Aici, autorul scrisorii vă ascunde faptul că, la pubertate, voia să se facă poet damnat şi, o vreme, a comis unele texte mai mult sau mai puţin lirice...

Niciun comentariu: