duminică, 7 decembrie 2008

In vreeme de razboi

[Location: Alice Monica's computer

Type: Microsoft Word 97-2003 Document

Created: 14 februarie 2004 08:46:00]

In vreme de razboi
de I.L. Caragiale

Nuvela “In vreme de razboi” a fost publicata prima data in Gazeta sateanului in datele de 05 si 20 noiembrie 1898/1899.

TEME :
- exista o inlantuire a temelor in nuvela si vom putea observa ca dintr-o tema deriva o alta si astfel nuvela incepe cu :
-tema prefacatoriei si a ticalosiei - preotul satului, care are o mare avere dobandita prin jafuri,fiind capul unei bande de talhari si care pentru a nu starni banuielile satenilor isi insceneaza propriul jaf.
-tema puterii banilor – care transforma personajul,care ar trebui sa faca legatura dintre oameni si Dumnezeu, intr-un ticalos nenorocit, dar care are un efect puternic mai ales asupra personajului principal , fratele preotului(Stavrache).El se arata dornic de a intra in posesia averii popii inca dinaintea presupusei morti a acestuia si cand afla ca s-ar parea cu adevarat ca popa a murit , isi arata setea de bani, prima sa prioritate fiind sa afle cum poate deveni proprietarul averii,desi cunostea caile murdare prin care aceasta fusese dobandita.
-tema dezumanizarii datorita ascensiunii financiare –aceata tema deriva din tema legata de puterea banilor, am putea spune ca este urmarea ei : Stavrache devine din ce in ce mai disperat de a nu pierde vreun banut (astfel apare teama de posibilitatea intoarcerii fratelui sau) si desigur foarte zgarcit :o loveste pe copila inghetata si infometata cand vrea sa fure covrigul de pe tejghea.
-tema fricii – din cauza disperarii dupa banii Stavrache este chinuit de gandul ca fratele sau ar putea trai si are cosmaruri legate de aceasta « nimeni, in adevar,n-a suparat pe d-l Stavrache, afara decat popa Iancu volintirul , care venea din cand in cand sa turbure somnul fratelui sau ».
-tema obsesiei tranformate in nebunie –este tema principala a nuvelei ,
declansata de toate celelate teme, personajul trece prin aceste etape (setea de bani,dezumanizarea, frica ajunsa obsesie), care reprezinta procesul sau de innebunire,rupandu-l la final cu totul de lumea reala : « acesta incepu sa horcaie tare si sa geama », descrierea lui Stavrache « se ridica drept in picioare , cu chipul ingrozitor , cu parul valvoi,cu mîinile-nclestate, cu gura plina de spuma roscata. », « Stavrache ii scuipa si rîdea cu hohot », « incepu sa cînte popeste ».
-tema conlictului dintre frati – este legat tot de puterea banilor, Stavrache ajunge sa se bucure de moartea fratelui sau la gandul averii castigate si sa sufere la gandul ca acesta ar putea trai ,astfel popa devine un obstacol pentru Stavrache ce trebuie inlaturat : « Stavrache ramase o clipa cu mîinile ridicate … » « …si se napusti asupra lui frate-sau ;il dobori la pamant naruindu-se peste el.

Temele nuvelei sunt destul de comune pentru nuvela psihologica : setea de bani care dezumanizeaza personajele este un motiv prezent si in « Moara cu Noroc » de Ioan Slavici, iar tema obsesiei ce conduce in final la nebunie se manifesta la fel de pregnant in nuvela « O faclie de Paste » de I.L.Caragiale. Totusi nuvela « In vreme de razboi » are un caracter fantastic (exista numeroase momente in text cand cititorul poate fi derutat,nestiind daca actiunea e reala) fapt care o distinge de celelalte nuvele psihologice.


Conflicte :
-interioare :
• exista doua conflicte interioare in nuvela :
- conflictul preotului la inceputul nuvelei, cand se caieste pentru faptele sale « Popa a inceput sa planga cu hohote si sa se bata cu pumnii in cap. » si-i cere sprijin si intelegere fratelui sau « Si popa, apucat de cutremur, isi smulgea parul din cap. »
- conflictul principal al nuvelei, sustinut de Stavrache, se desfasoara pe aproape tot parcursul textului, reprezentand procesul sau de innebunire : evolutia temerii sale in obsesie si in final in dementa .
Intrebarea « Gandeai c-am murit neica ? » ii revine mereu in minte , terorizand-ul constant , la fel ca si unele intalniri imaginare cu fratele sau in care au loc si confruntari intre cei doi (pe moment impresia creata cititorului este ca totul e real, deoarce preotul ii se intruchipeaza prima data intr-un fugar zdrentaros, apoi in capitanul unei parade miltare si de fiecare data personajul dispare in mod misterios.)Desi la intalnirea reala cu fratele sau acesta nu arata deloc agresiv precum in halucinatiile lui Stavrache , conflictul sau interior atinge un punct fulminant, rupandu-l complet de lumea reala : « Stavrache lua paharul ; il aduse spre gura si-l deserta peste barbie pe san. », « Stavrache devine seasemenea violent « La acea usoara atingere un racnet ! » sau « Ca o furtuna se repezi, apuca masa si o tranti de dusumea facand tot tandari. »
-exterioare :
- numarul de conflicte exterioare se reduce deasemenea la doua :
- conflictul cu care incepe nuvela ,dintre sateni si talharii ce terorizau imprejurimile « ...vreo cativa voinici, spoiti cu carbuni pe ochi, foarte indrazneti si foarte cruzi bagasera spaima in trei hotare. »
- conflictul cu care se incheie nuvela, intre Stavrache (care isi pierduse mintile) si fratele sau venit pentru a-i cere ajutor :Stavrache il ataca si incearca sa-l omoare « Sai, ca ma omoara ! », « Ma strange de gat !vrea sa ma muste ! »
- Dupa acest acces de furie Stavrache este in sfarsit prins si legat si intra intr-o stare tampa, cantand popeste.

Dupa cum am putut observa numarul de conflicte in nuvela este redus, aceasta deoarece conflictul interior principal (innebunirea lui Stavrache) are o intensitate foarte mare si sustine toate temele importante ale nuvelei.

Aspecte ale discursului narativ :
-modalitati : domina prezentarea ( de multe ori starea naturii este in concordanta cu conflictul interior al lui Stavrache : « Stavrache...se
prabusi ca un taur ,scrasnind si ragind. » si imediat dupa « Viscolul afara
ajuns in culmea nebuniei facea sa trosneasca zidurile hanului.. »), dar
apar si multe dialoguri, in mare parte imaginare.
-naratorul : persoana a-III-a ; narator omniscient.

Niciun comentariu: