duminică, 16 noiembrie 2008

SUNETUL IN SPECTACOLUL

[Location: David's computer

Type: Microsoft Word 97-2003 Document

Created: 28 mai 2007 10:49:00]


SUNETUL IN SPECTACOLUL “BUTOIUL CU PRAF DE PUSCA” DUPA UN TEXT DE DEJAN DUKOVSKI

POVESTEA:
Ajuns politist, o fosta victima a unui jandarm, se razbuna, schilodindu-l pe acesta; doi prieteni vechi isi marturisesc toate crimele pe care si le-au facut reciproc; intr-un tren, un criminal fugar isi hartuieste vecina de compartiment, amenintand-o cu o grenada; un albanez cu un cutit terorizeaza pasagerii unui autobus; un cuplu este agresat de doi suporteri; doi colegi de carcera se lupta pentru control intr-un spatiu de 2 metri-cubi; un batran se ineaca si moare in timp ce partenerii sai de bautura canta fericiti imnul victoriei echipei nationale a Macedoniei; toate conflictele se solutioneaza cu lovituri in cap, batai, impuscaturi si morti. Iar cand un macedonean fuge in America pentru a scapa de aceasta lume, sfarseste tot omorat cu o sticla in cap.

DESPRE LUME:
Este vorba despre o lume ca un butoi cu dinamita, generatoare permanenta de conflicte, rabufniri de ura si actiuni violente si absurde; in care conflictele apar si se solutioneaza constant si mecanic; orice relationare intre oameni se rezolva cu pumni, bate, lanturi, sticle in cap si capete sparte. Oamenii traiesc sub amenintare permanenta iar conflictele sunt de toate felurile – de la cele etnice la cele legate de echipele de fotbal, de la violenta intre sexe, pana la conflicte intre prieteni; toti oamenii sunt condusi de ura si de nevoia de a-si demonstra puterea si superioritatea; chiar cand se distreaza o fac distrugand lucruri sau umilindu-i pe alti oameni; toate petrecerile lor sunt pretexte pentru noi scandaluri; si singurele lucruri care ii aduna sunt bautura, meciurile de fotbal si mandria pentru identitatea lor nationala.
Astfel, fiecare scena a piesei este un alt “butoi cu praf de pusca”, in care este evidentiata o noua fateta conflictuala a sistemului: violenta si barbarismul distractiilor “balcanice”; iresponsabilitatea si incalcarea regulilor tocmai de catre organele de ordine; agresiunea impotriva femeilor si hartuirea sexuala; violenta si prejudecatile inter-etnice; violenta conjugala; lipsa protectiei si nesiguranta proprietatii/spatiului personal; violenta extrema cauzata de spatiul claustrofobic si conditiile mizere ale celulelor de inchisoare; imposibilitatea adaptarii la un spatiu al libertatii, mai murdar decat cel al inchisorii; persistenta background-ului si comportamentismului “balcanic”, chiar in America; fanatismul si indolenta patriotismului.

DESPRE SUNET:
Functia principala a sunetului si muzicii pentru acest spectacol este aceea de a oferi culoarea locala, contextul sonor specific balcanic, si specific tipului de lume matginala in care evolueaza personajele. In acest sens, am ales sa folosesc o serie de piese muzicale autentice macedonene, in general piese comerciale, de consum, veridice si elocvente pentru gustul, educatia si background-ul cultural al personajelor. De la piese de hip-hop macedonean, la o varianta a imnului Macedoniei; de la piese lautaresti si populare la turbo-folk (echivalentul macedonean al maneleleor) si la o piesa pop, castigatoare a concursului Eurovision.
Sunetul spectacolului se imparte in trei categorii dieferite, in functie de necesitati:
1-muzica necesara planului sonor real al actiunii piesei (petrecere a politistilor in scena 2; petrecere latino a argentinienilor, pe vapor, in scena 7; petrecere la birt, dupa victoria echipei nationale a Macedoniei, in scena 9)
2-sunete care sa contribuie la identificarea spatiului de desfasurare a actiunii (sunet de pornire a trenului din statie, zdranganitul usilor si motorului de tren, in scena 3; sunetul motoarelor de vapor, in scena 7; sunetul televizorului, cu programe americane – meci de baseball, stiri CNN, reclame, telenovela sud-americana- in scena 8; sunetul meciului de fotbal, in scena 9)
3-muzica ce insoteste schimbarile de décor. Fiind vorba despre o piesa care se desfasoara in 8 spatii diferite, fiecare cu propria identitate, muzica de pe schimbarea de décor, trebuie sa pregateasca spectatorul pentru contextul scenei care urmeaza sa se joace: astfel, melodia de punk-folk macedonean care precede scena 2 anunta petrecerea politistilor, dar si, prin agresivitatea ei, inceputul violent al scenei, in care politistii, in mijlocul distractiei, bat un tigan cu bastoanele. Inainte de scena 5, melodia disco stabileste background-ul eroilor – cuplul Svetle-Gheorghi, vine de la o petrecere, diferita insa de petrecerea lautareasca a politistilor – o petrecere disco, de adolescenti. Inaintea scenei 7, muzica latino, ne pregateste pentru schimbarea spatiului geografic – eroii au ajuns pe un vapor care merge spre Argentina; inaintea scenei 8, muzica afroamericana, ne aduce noul context – cartierul de negri dintr-o metropola americana. In sfarsit, inaintea scenei 9, muzica sarbeasca construieste intoarcerea personajelor in Macedonia natala.
Posibilitatile sonore limitate ale scenei de la Studioul Casandra au simplificat optiunea pentru repartizarea spatiala a sunetului. Astfel, exista doar trei boxe – o boxa aflata la nivelul avant-scenei si orientata spre public si doua boxe in planul 3 al scenei, practic in spatele decorului si spatiului de joc al spectacolului. In acest context, alegerea a fost una simpla: muzica si sunetul din planul real actiunii se transmit pe boxele din spate, iar muzica schimbarilor de décor, pe boxa de la avant-scena.

DOUA SITUATII SPECIALE:
Scena 8: pentru scena desfasurata in America, este esentiala prezenta televizorului in scena – mare parte din dialog si din conflictul dintre personaje se desfasoara in jurul programelor TV. Pe parcursul scenei cei doi actori schimba in cateva randuri canalele, astfel ca cea mai simpla cale a fost sa li se ofere lor posibilitatea de control asupra sunetului; in acest sens am inregistrat special pentru aceasta scena un dvd, pe care am repartizat pe capitole toate emisiunile necesare scenei – meci de baseball, reclame cu Las Vegas, stiri CNN, telenovela sud-americana. Folosind telecomanda aparatului dvd, pe post de telecomanda a televizorului, actorul are astfel posibilitatea de a opera liber cu “canalele tv” construite.
Scena 9: petrecerea de dupa victoria echipei nationale a Macedoniei. Este singura melodie in alcatuirea careia am intervenit. Am avut nevoie sa sugerez mai puternic atmiosfera de meci sis a imprim intregii scene, prin coloana Sonora rtimul si specificitatea cantecelor de tribuna. In acest sens am suprapus unei variante de imn al Macedoniei un ambient sonor de tribuna de meci de fotbal, care sa dea greutate si agresivitate melodiei.

Niciun comentariu: